Stortinden 824 moh (Ringvassøya)

Hei igjen ☺️

Lørdag, og dag 2 med mine gjester fra Sandefjord.

Da vi kom tilbake til byen fredags kveld hadde været allerede slått om, og før klokken var 22 så regnet det godt. All den fine løse snøen sank sammen, og forventningene til lørdagens tur var så som så.

Ny utfordrende planlegging med studie av værmelding og kart var i gang for å finne en passende godværs luke hvor vi kunne dra på tur.

Fra morgenen av regnet det med lavt skydekke, men jeg hadde funnet ut at det kunne bli sol på Ringvassøya (selv om det var lite som tydet på det Klokken 09.30 på morgenen). Jeg fulgte min intuisjon, og tenkte det var der vi kunne ha størst mulighet for å få oppholdsvær 🙏.

På grunn av regnet drøyde vi avgang fra byen til litt før 11, og turmålet ble Stortinden. Den er så og si safe uansett faregrad. Byr på nydelig utsikt og har lett jevn stigning i flott terreng.

På vei utover lettet været, og da vi startet fra bilen tittet solen frem. Det blåste en hel del i dag også, men vinden kom heldigvis bak oss.

Solen fulgte oss hele veien opp, og utsikten ble bare bedre og bedre. Fra Stortinden kunne vi se over til Lyngen og gårdagens topp.

Det blåste som nevnt en del, på toppen ble det derfor kun noen kjappe bilder, av med fellene og nedkjøring.

Da vi gikk opp var snøen varierende, alt fra våt kram snø til vindpakket. På nedkjøringen fulgte vi microlende og fikk overraskende bra snøforhold. Det var bare å cruse ned til et vindstille sted og ta frem matpakka der.

At vi skulle få SÅ bra vær i dag, hadde vi knapt turt å håpe på. Med morgenens utgangspunkt, kunne vi ikke fått det bedre. Jeg er veldig takknemlig for å ha fått to så fine dager og fått vist litt av de flotte fjellene våre og hva nord Norge har å by på 😍🤩

Turen ble avrundet med litt oppsummering, byens beste kaffe og boller på Risø ☕️

Tusen takk til Cathrine, Thor-Inge og Sondre for tilliten og at de valgte meg som turvert under Tromsø besøket sitt 🤗 Og takk Til Espen for godt sammarbeid før, etter og under turene ☺️

Klar for tur

Kan ikke annet en smile ☺️ Da vi startet fra byen sluddet det, og her ser vi blå himmel 🙌🏼

Obligatorisk sjekk av sender/mottaker

Her har vi gjort oss ferdig med turens tetteste krattskog.

Varmt, av med lue og hansker

Cathrine og Sondre i godt driv (og uten jakke - solen varmer ☀️)

Kommet oss over skoggrensen

Flere på tur

Cathrine

Familien Storbrua nyter utsikten mot Tromsø, Tromsøsundet, Kvalsundet og Grøtsundet

Sondre

Vi har tatt igjen den andre gruppen. Tilreisende skiturister

Thor-Inge

Toppen i siktet

God stemning

Cathrine, Sondre og Thor-Inge med gårdagens turmål Rundfjellet i bakgrunnen. Herfra har vi utsikt rett mot Lyngsalpene

Jeg er så imponert over Sondre som har gått nesten 1800 høydemeter på truger denne helgen 🙌🏼

Cathrine glad og fornøyd på toppen 🥰

Ganske fornøyd jeg også 😉

Kontorutsikt 🤩

Blå himmel ☺️

Lunch

Siste bakken ned før skogskjøring