Stormheimsfjellet 1181 moh min kaldeste tur 😆

Hei på dere ☺️

Stormheimsfjellet bærer sitt navn med rette, i allefall i dag. 💨

Vi startet tidlig hjemmefra, kjørte fra byen like før klokken 09.00 i håp om å få sett solen på toppen.

Det var 26 minusgrader ved bilden da vi parkerte og et lite drag i luften. Jeg kjente at dette kom til å bli en kald tur 🥶 Heldigvis var det ikke mye vind da vi startet.

Min erfaring når det er kaldt er å unngå å gå meg svett. Dersom jeg går meg svett i mange minusgrader blir jeg veldig raskt nedkjølt selv om jeg har på meg flere lag med varme klær.

Vi var de eneste på fjellet og måtte tråkke egne spor, da det meste av tidligere spor var snødd og blåst igjen etter de som hadde vært der dagene før oss.
Vi fikk gå i nydelig løssnø og nesten vindstille helt opp til ca 600-700 høyde meter, da kom vinden som fulgte oss helt opp.

Det var så kaldt at det nesten ikke kan beskrives. Vi vurderte flere ganger å snu og kjøre ned, men siden lyset var så vakkert i alle retninger valgte vi fortsette 🤩. Selv om håpet om å få sett solen forsvant etterhvert som vi gikk, endte vi likevel til slutt på toppen.

På grunn av kulden hadde vi tatt på oss alt av klær før vi kom oss opp. På toppen var det bare å få av fellene og ta noen kjappe bilder. For så å vende tuppene nedover og komme seg raskt tilbake til bilen.

I dag var nedturen fantastisk med puddersnø fra topp til bunn 👌 Likevel var det noen partier som var avblåst og steiner var kommet frem. Fjellet har flere nedkjøringsmuligheter der steiner fint kan unngås.

Erfaringsmessig er Stormheimsfjellet utsatt for vindpåvirkning fra alle retninger. Det er derfor ikke så ofte vi får oppleve så bra snø som i dag. 🙌🏼

Selv om stivfrosne smil kom frem under nedkjøringen, hadde det nok vært en enda bedre opplevelse om det ikke hadde vært så kaldt 🥶

Kjøreturen fra byen tar ca 45-50 minutter. Det er en stor parkeringsplass på venstre side av veien, det er enkelt å finne startstedet. Total lengde er ca 13 km tur/retur. Siden vi måtte tråkke spor selv og fikk vinden rett mot oss på vei opp, brukte vi litt over 5 timer totalt i rolig tempo. Turen er lang og seig selv på varmere dager. Man kommer hele tiden til nye «lure topper» når man tror man endelig er oppe. Selv om det er utrolig vakkert på Breivikeidet med majestetiske fjell i alle retninger, foretrekke jeg å ta turen litt senere i sesongen.
Denne turen vil være perfekt i perioden mars-mai, da vil man kunne gå med solen i ansiktet hele dagen og kan bare nyte. Veldig fin tur under 30 grader om man følger normalruten.

Takker Espen for turen ☺️

Nydelig utsikt mot Hamperokken 😍

Varden på toppen og utsikt mot Breivikeidet og Ullsfjorden

Utsikt ned mot Nakkedalen og nedkjøring mot Sjursnes

Lyngsalpene

Vengsøya i bakgrunnen

Espen får på seg mer klær