Middagsaksla 1164moh 1.5.2020

Hei igjen ☺️

#toursbylocalsTidligere i vinter fikk jeg en forespørsel om toppturer i påsken. Men på grunn av korona situasjonen og karantene bestemmelsene var det ikke mulig å gjennomføre det som planlagt.Heldigvis ble søringkarantenen opphevet 14.april og vi va…

#toursbylocals

Heldigvis ble søringkarantenen opphevet 14.april og vi valgte satse på 1. mai helgen.

Det var nydelig vær tidligere i uken, men mye vind, noe som er en dårlig kombinasjon med tanke på snøen.
Det er viktig å forberede seg, så jeg brukte derfor dagene i forveien til å besøke toppene jeg hadde tenkt kunne være fine turmål.

Det var dårlige og utfordrende kjøreforhold, med gjennomslag, skare is og vindpakket snø 😬 Så selv om Yr lovet godt vær, skulle temperaturene forbli lave og jeg måtte tenke på andre alternativer.

Jeg sjekket litt rundt, og fikk litt førerapporter fra venner og kjente. Kvaløya utgikk og valget falt på fastlandet, der vi satset på vest og nordvendte fjellsider. Det angret vi ikke på 🙌🏼

Første turen gikk til Middagsaksla og hellet var på vår side da vi fant ledig parkering ved ønsket startsted.

Det var nesten vindstille og flott snø allerede fra bilen. Og jo lengre opp vi kom, jo mere og tørrere snø fant vi.

Det ble litt skyer etterhvert, men dersom jeg hadde fått valget mellom sol eller god snø, så er det lite å lure på. Vi skulle jo kjøre på ski.

Jeg hadde trodd flere hadde tatt veien utover mot Breivikeidet, men vi fikk fjellet nærmest for oss selv.

Vi gikk lange slake traverser opp mot toppen, før vi satte skiene fra oss og gikk siste stykket til fots. Det ble en god pause ved den nedsnødde varden hvor vi ventet på litt oppklarning og bra kjørelys. Og det fikk vi!

Nedkjøringen var fantastisk, og alle var enige om at dette var en fin start på helgen 🤩

Takker Cato, Aleksander, Fredrik, August for å velge meg som «kjentkvinne» og turplanlegger under sitt Tromsøbesøk 🥰

Og takk til Rolf Wiggo for assistanse underveis ☺️

Turen vår startet ved elva mellom Gabrielfjellet og Middagsaksla

Det er liten omvei, men åpent og fint å starte ved elven

Endelig over tregrensa

Et annet, og eneste turfølge

August ☺️

Vi valgte sette skiene fra oss like før bratteste stigning. Det var is/skare under, og enklest å «boote» opp til toppen

Ser flatt ut 😅

Men, det er det ikke! Aleksander og Rolf Wiggo i godt driv

Etterfulgt av August, Cato og Fredrik

Toppen 1164moh 🤩👌

Nedover egga til litt fotografering

Det klarnet opp, dette blir bra 👌

Alpine omgivelser

Fin lunshplass

Tilbake til skiene

Rolf Wiggo sjekker forholden

Som vi ikke skal klage på 😁😁😁 (Aleksander i farta)