Blåtinden 1180 moh (Den sovende soldat)

Hei igjen ☺️

Etter passe fin påske værmessig, kom selvfølgelig godværet like etter påskeferien var over. I min jobb betyr ikke det så mye, jeg kan jo egentlig dra på tur så ofte jeg vil. Men, det er koselig med selskap midt i uken også. Så jeg ble veldig glad da Kari sa hun kunne ta seg en fridag i godværet 😍.

Vi har lenge snakket om å gå på Blåtinden, og når skredfaren var gått ned fra 4 til 2 denne uken ble det til at vi dro dit. Det angret vi ikke på!

Først ble vi overrasket av hvor mye snø det var der. Vi måtte faktisk klatre opp snøskavlen før vi kunne ta på skiene. Det hadde jeg ikke forventet etter den massive snøsmeltingen de siste ukene.

Jeg har mildt sagt vært bekymret for at skisesongen ikke skulle holde frem til 17.mai engang. 😳

Det var varmt og vindstille da vi startet, og allerede etter 30 meter så måtte genser og jakke av. Første del opp skogen ble en svettefest på perfekt oppvarmet myk snø. Og slik fortsatte det helt til topps.

Vi valgte gå ryggen opp. Det var det tint frem en del stein, men det var likevel helt uproblematisk å gå der.

Da vi var kommet opp ryggen stusset vi litt over hvordan snøen hadde endret på fjellet. Det var store skavler som vendte litt oppover. Det var vanskelig se om vi gikk langt nok inn på fjellet, så vi valgte legge sporet godt innfor der det var lagt spor fra før. Vi kunne også se tidligere spor der noen hadde gått langt utpå der det kanskje ikke er fjell under...

Jeg vil anbefale være oppmerksom på skavlene dersom turen legges dit.

Etter en god pause på toppen valgte vi gryta ned, og takket være Karis glider hadde vi fantastisk flott skikjøring fra topp til bunn 🙌🏼👌

Takker Kari for en flott dag, på et majestetisk fjell i drømmevær. 😍 Terningkast 6

Litt Info om Blåtinden/Den sovende Soldat:

Kjør mot Kantornes i Balsfjorden og parker ved Skogvoll på gammelveien, ca 45 minutters kjøring fra Tromsdalen.

Tidsbruk 4-5 timer. Bratthet opp mot 30-35 grader. Lengde ca 4,9 kilometer

På toppen står det en flott 2-3 meter høy varde. Vær særlig oppmerksom på at topplatået har stup som er dekket av store hengskavler.

Nydelig utsikt i alle retninger. En tur som virkelig kan anbefales.

Hogd trase opp skogen. Her hadde vi svettefest 💦

Kari veldig fornøyd med dagens kontor

Kommet oss over skogen

Det ble et stopp i solsteiken. Kari nyter godværet

Ganske fornøyd jeg også

Kari, første del av ryggtraversen

Kari, speilblankt hav og nydelig utsikt

Siste etappe før toppen

På toppen og klar for nedkjøring

Kari

Meg

Flere på vei opp.

I dag hadde vi fem fremfor oss, vi var alene på toppen og møtte 6 på vei opp da vi var på vei ned.